Amortyzatory

Amortyzatory stosuje się w układzie zawieszenia w celu szybkiego tłumienia kołysania lub drgań nadwozia, wywołanych sprężystością zawieszenia (resorowania). Zasada działania amortyzatora hydraulicz­nego polega na tym, że podczas wzajemnych przesunięć ramy i mostu płyn znajdujący się w kadłubie amortyzatora musi prze­pływać przez wąskie kanaliki z jednej strony tłoka na drugą, co utrud­nia ruchy ramy względem mostu (lub odwrotnie). Skuteczność tłumią­cego działania amortyzatora szybko wzrasta ze zwiększeniem częstości ruchów ramy, a tym samym i szybkości przepływania płynu.Powtarzające się stale kołysanie samochodu ma charakter regular­nych drgań. Wzajemne zbliżanie się ramy i mostu odpowiada wyginaniu się sprężonego elementu zawieszenia, a oddalenie się ich od siebie — powracaniu odkształconego elementu sprężystego do pierwotnego kształtu.Zależnie od konstrukcji amortyzatory tłumią jedną lub obie fazy okresu kołysania i odpowiednio do tego rozróżnia się amortyzatory jednostronnego i dwustronnego działania.

Comments

comments