Kwalifikacja samochodu do naprawy głównej
Każdy samochód użytkowany w określonych warunkach ma ustalony swój przebieg międzynaprawczy liczony w kilometrach, po przebyciu którego kierowany jest do naprawy głównej. Jednak uzyskanie przebiegu międzynaprawczego nie stanowi jednoznacznego kryterium, automatycznie decydującego o skierowaniu pojazdu do zakładu naprawczego. Przebieg międzynaprawczy stanowi w zasadzie jedynie wskaźnik mówiący z dużym przybliżeniem o takiej ewentualności. Powinien on być stosowany jedynie wi sposób ogólny i służyć przede wszystkim do planowania napraw.W konkretnych warunkach eksploatacyjnych powinna być stosowana zasada indywidualnej oceny stanu technicznego każdego samochodu w oparciu o obiektywne kryteria techniczne i ekonomiczne. Najsłuszniejsza jest w tym względzie decyzja podjęta na podstawie odpowiednich badań kontrolnych przeprowadzonych w odpowiednio wyposażonej stacji obsługi (diagnostyka przyrządowa), co wykluczałoby przypadkowość wniosków.Decyzja taka powinna zapaść we właściwym czasie, gdyż użytkowanie pojazdu wymagającego naprawy prowadzi do jego dewastacji i naprawa przestaje być w końcu opłacalna. Z drugiej strony nieekonomiczne staje się przekazanie pojazdu do naprawy, gdy jego stan techniczny takiego kroku nie uzasadnia.Wynika również z tego, że jeśli stan techniczny pojazdu tego wymaga, naprawę należy wykonać przed ukończeniem przebiegu międzynaprawczego.Podstawą wycofania pojazdu z eksploatacji i skierowania go do naprawy jest więc stan techniczny i ekonomiczna opłacalność dalszego użytkowania pojazdu. Chodzi o to, że po przekroczeniu pewnego przebiegu koszt przejechania kilometra zaczyna rosnąć z uwagi na zwiększone zapotrzebowanie części zamiennych (nadmierne zużycie) i pracochłonność zabiegów naprawczych.Jednakże zarówno z technicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia możliwie maksymalne wydłużenie przebiegu międzynaprawczego jest jak najbardziej celowe. Cel taki można osiągnąć przez zachowanie prawidłowych warunków eksploatacji, rozszerzenie napraw bieżących i usprawnienie ich przebiegu (zmniejszenie pracochłonności naprawy, przestojów w naprawie).Po uzyskaniu przez samochód ustalonego dla niego przebiegu przeprowadza się kontrolę stanu technicznego pojazdu (często stosuje się komisyjną ocenę stanu technicznego). W wyniku przeprowadzonego przeglądu, opierając się na wpisach wt książce pojazdu, ustala się:dalszą eksploatację pojazdu na określony dalszy przebieg (ponad normę międzynaprawczą), ewentualnie po określonej naprawie bieżącej (np. wymianie któregoś zespołu),oddanie samochodu do naprawy głównej,oddanie samochodu do kasacji.Jeżeli pojazd wymaga naprawy głównej, mimo nie osiągnięcia przebiegu ustalonego dla niego do takiej naprawy, należy podczas kontroli stanu technicznego ustalić ewentualne przyczyny przedwczesnego zużycia. Oczywiście, niezależnie od przyczyn skróconego przebiegu, samochód po przeglądzie musi być skierowany do naprawy.