Nadmierne zużycie łożysk

Objawy. Nadmierne zużycie lub uszkodzenie łożysk (podobnie jak i kół zębatych) powoduje hałaśliwą pracę skrzynki biegów (jednostajny, rzężący odgłos), przy czym odgłosy potęgują się z podwyższeniem prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Ponadto zbyt duże luzy w ło­żyskach często utrudniają przełączanie biegów wskutek promienio­wych przesunięć lub zwichrowania wałków, a tym samym i kół zębatych. Zużycie tylnego łożyska wałka wyjściowego (głównego) może powodować zwiększenie bicia wału napędowego.Przyczyny. Jeżeli nadmierne zużycie łożysk skrzynki biegów na­stępuje dopiero po przebyciu przez pojazd przebiegu międzynaprawczego, traktować je należy jako normalne zużycie eksploatacyjne. Przedwczesne zużycie łożysk skrzynki biegów może nastąpić wskutek:niedomagań w działaniu sprzęgła (zwichrowanie tarczy sprzęgła, zbyt duży skok jałowy pedału, zanieczyszczenie okładzin itp.) albo nierównoległości wałków wywołanej obluzowaniem połączeń obudowy skrzynki z osłoną sprzęgła lub tylnej pokrywy;stosowania niewłaściwego gatunku oleju w skrzynce biegów;użytkowania pojazdu mimo zbyt niskiego poziomu oleju w skrzynce biegów (lub zaniedbanie wymiany oleju w terminie).Naprawa. Zużyte łożyska skrzynki biegów należy wymienić na no­we (tylko w odpowiednio wyposażonym warsztacie naprawczym).Wskazania. Biegi trzeba przełączać bez wywierania zbyt dużego nacisku na dźwignię zmiany biegów i zwracając uwagę, aby nie wywo­ływać jakiegokolwiek zgrzytania zazębianych przekładni. Do skrzynki biegów należy stosować gatunek oleju zalecony w instrukcji obsługi samochodu oraz regularnie wymieniać olej lub uzupełniać jego ubytek.

Comments

comments