Nadmierne zużycie lub uszkodzenie przegubów uniwersalnych

Objawy. Ze względu na konieczność skręcania kierowanych kół przednich w samochodach o napędzie na koła przednie pół-osie z piastami kół połączone są przegubami uniwersalnymi. W przypadku zużycia przegubu uniwersalnego obserwuje się podobne objawy, jak w razie znacznego zużycia przegubów wału napędowego, a ponadto nie­kiedy może nawet nastąpić zablokowanie przedniego mostu napędo­wego.Przyczyny. Niemal z reguły powodem nadmiernego zużycia prze­gubów uniwersalnych jest ich zużycie eksploatacyjne, np. w okresie użytkowania samochodu między naprawami głównymi. Przedwczesne­mu zużyciu ulegają przeguby uniwersalne jedynie w razie szczególnie trudnych warunków ruchu (jazda w trudnym terenie, po bezdrożach itp.) lub w wyniku rażących zaniedbań w obsłudze samochodu (tylko przeguby wymagające smarowania).Naprawa. Nadmiernie zużyte przeguby uniwersalne należy wymie­nić na nowe w warsztacie naprawczym. Niektóre rodzaje przegubówuniwersalnych można naprawiać przez wymianę części, lecz zabiegi ta­kie powinny być wykonywane jedynie przez specjalistów dysponują­cych odpowiednim wyposażeniem.Wskazania. Nadmiernego zużycia przegubów uniwersalnych nie wolno lekceważyć, ponieważ wywoływane przez nie drgania wzmagają zużycie części mechanizmów napędowych.

Comments

comments