Nadmierne zużycie mechaniczne prądnicy

Objawy. Wskutek nadmiernych luzów w łożyskach prądnicy jej twornik drga podczas wirowania, co powoduje z kolei silne iskrzenie szczotek prądnicy, a ponadto drgania wskazówki amperomierza lub mi­gotanie lampki kontrolnej ładowania. Po zdjęciu pasa napędu stwierdza się wyczuwalne luzy promieniowe lub poosiowe.Przyczyny. Zużywanie się łożysk prądnicy ma najczęściej charak­ter normalnego zużycia eksploatacyjnego. Łożyska prądnicy mogą się jednak również zużywać przedwcześnie, np. w razie zbyt silnego na­pięcia pasa napędu prądnicy lub wskutek jednostronnego obciążenia (nieprawidłowe złożenie prądnicy). Bardzo ujemnie wpływa na stan ło­żysk prądnicy częste i nieumiejętne czyszczenie komutatora płótnem ściernym lub zwłaszcza papierem ściernym, ponieważ wówczas twarde ziarna materiału ściernego dostają się do łożysk i przyspieszają ich zużycie.Naprawa. Nadmiernie zużytą prądnicę należy zdjąć z silnika i od­dać do warsztatu w celu wymiany zużytych łożysk na nowe.Wskazania. Aby uniknąć przedwczesnego zużycia łożysk prądnicy, należy regularnie co każde około 1000 km przebiegu pojazdu (50 … 70 godzin pracy silnika) smarować łożyska, wpuszczając do smarowniczek po 5 … 10 kropel oleju silnikowego. Zbyt obfite smarowanie łożysk jest szkodliwe, gdyż może spowodować zaolejenie komutatora i szczotek. W czasie pracy w górach wskutek podwyższonego reżimu pracy silnika następuje rozrzedzenie smaru.

Comments

comments