Nadmierne zużycie przegubów wału napędowego
Objawy. Nadmierne zużycie przegubów wału napędowego (zwykle — nadmierne zużycie łożysk igiełkowych lub tulejki) jest na ogół sygnalizowane przez głuche stuki w przegubach, występujące podczas nagłych zmian prędkości obrotowej wału korbowego silnika w czasie ruchu samochodu (hamowanie lub przyspieszanie) albo dudnienie wału napędowego (w okresie ruszania pojazdem z miejsca).Zwykle ponadto podczas oględzin zewnętrznych połączeń wielowypustowych stwierdza się wyczuwalne ręką luzy w połączeniach (nadmierny luz wykrywa się trzymając jedną ręką za widełki, a drugą próbując przekręcić wał napędowy w obydwie strony).Przyczyny. Powodem przedwczesnego zużycia przegubów wału napędowego są zaniedbania w ich obsłudze, przy czym do najczęstszych przyczyn bezpośrednich należy niedostateczne smarowanie lub silne zanieczyszczenie łożysk krzyżaków i wielowypustów wału oraz brak albo utrata wyrównoważenia wału napędowego.Naprawa. Nieprawidłowości w przekazywaniu napędu przez wał napędowy usuwa się drogą wymiany zużytych tulei i łożysk, a w razie konieczności i krzyżaków, ewentualnie całego wału napędowego w przypadku zużycia wielowypustu.Naprawa wału napędowego przez obcięcie zużytej i przyspawanie nowej końcówki z wielowypustem nie daje zadowalających rezultatów, ponieważ przyspawanej końcówki na ogół nie można dokładnie wypośrodkować (wycentrować).Wskazania. Aby zapobiec przedwczesnemu zużyciu wału napędowego i jego przegubów, kierowca powinien:unikać gwałtownego ruszania z miejsca, nagłego hamowania itp.;regularnie smarować okresowo przeguby wału napędowego;usuwać natychmiast po zauważeniu wszelkie nadmierne luzy w przegubach wału napędowego.