Nadmierne zużycie sworzni lub tulei resorów

Objawy. Zużycie sworzni i tulei resorów można stwierdzić podczas oględzin podwozia. W tym celu należy wsunąć w wieszak resoru drążek stalowy lub łom (albo łyżkę do zakładania opon) i nacisnąć go do dołu. Próba taka umożliwia natychmiastowe wykrycie luzu. W czasie hamo­wania lub jazdy po nierównej nawierzchni pracy elementów spręży­stych zawieszenia mogą towarzyszyć stuki i utrudnione prowadzenie (nieodwracalność kierownicy).Przyczyny. Powodem nadmiernego zużycia sworzni i tulei resorów jest albo zwykłe ich zużycie eksploatacyjne, albo niedostateczne sma­rowanie. To ostatnie nie dotyczy oczywiście zawieszeń elastycznych, które nie wymagają żadnego smarowania. Zu­życie sworzni i tulei resorów przyspiesza zbyt szybka jazda na zakrę­tach.Najczęstszą przyczyną urwania wieszaka resoru jest zbyt gwałtowne hamowanie obciążonego pojazdu, zwłaszcza na złej drodze albo zbyt luźny sworzeń i nadmierne zużycie tulei, albo też zakleszcze­nie się sworznia w tulei.Naprawa. Nadmiernie zużyte tuleje i sworznie należy wymienić na nowe. Trzeba zaznaczyć, że sworzeń nie powinien być wciskany ani wbijany zbyt ciasno w tuleję. Sworzeń resoru zawsze powinien mieć możność obracania się w tulei.Wskazania. W przeważającej części samochodów osobowych sztyw­na oś przednia została zastąpiona elementami zawieszenia niezależnego kół przednich (wahacze, drążki reakcyjne itp.).We współczesnych pojazdach spotyka się niezwykle dużo rozwiązań zawieszeń niezależnych. Nie sposób też omówić ich naprawy w trybieomówienia kolejnych czynności naprawczych. W spotykanych u nas po­jazdach najczęściej wszystkie połączenia przegubowe i wahaczy wyko­nane są jako wymienne sworznie i tulejki gwintowane.

Comments

comments