Nieszczelność amortyzatora

Objawy. Wskutek nadmiernego zużycia części amortyzatora (dławi­ków, uszczelek) wycieka z niego płyn. Wskutek ubytku płynu amorty­zatory coraz gorzej spełniają swe zadania. Objawia się to brakiem tłu­mienia kołysań samochodu (specjalnie wyraźnie w razie zawieszenia kół na sprężynach śrubowych), gumowy zderzak często dobija do osi, a samochód nie trzyma się drogi. Ponadto można zwykle zauważyć wy­raźne ślady wycieków płynu z amortyzatorów.Przyczyny. Zużycie uszczelek i dławików amortyzatora może być skutkiem zwykłego zużycia eksploatacyjnego (np. po 30 … 40 tys. km przebiegu samochodu) lub niewłaściwego użytkowania, a zwłaszcza błę­dów w prowadzeniu pojazdu (zbyt szybka jazda po wyboistych drogach, nieumiejętne posługiwanie się hamulcami itp.). Powodem zużycia uszczelek może być również używanie zwykłego oleju zamiast płynu amortyzatorowego. Olej niszczy bowiem zwykle uszczelki gumowe.Naprawa. Konstrukcja nowoczesnych amortyzatorów uniemożliwia na ogół ich naprawę własnymi środkami kierowcy. Do naprawy amor­tyzatorów potrzebne są z reguły odpowiednie narzędzia specjalne, któ­rych w garażu zasadniczo się nie spotyka. Dlatego w przypadku zużycia amortyzatora (lub uszkodzenia) należy wymienić go na nowy. W za­sadzie zadania kierowcy ograniczają się do wymiany lub uzupełniania ubytku płynu w amortyzatorach. W tym celu odkręca się korek wlewu i dolewa płynu do pełna, odłączając uprzednio cięgło ramienia amortyzatora.Pokrywy amortyzatorów należy zdejmować tylko w razie konieczności, jeżeli amortyzator pracuje nieprawidłowo wskutek nie­sprawności zaworków zwrotnych. Zabieg taki powinien wykonywać tylko doświadczony fachowiec.Należy mieć na uwadze, że wiele konstrukcji amortyzatorów zachod­nioeuropejskich i amerykańskich nie przewiduje rozbierania, a więc i naprawy amortyzatorów. W takich przypadkach nieprawidłowo pra­cujący amortyzator po prostu wymienia się na nowy.Wskazania. Ustawienie i regulacja amortyzatorów wymaga do­świadczenia oraz użycia odpowiednich przyrządów i narzędzi. Zabieg taki powinien być wykonany w warsztacie przygotowanym do naprawy amortyzatorów.Bez rzeczywistej konieczności nie należy amortyzatorów rozbierać. Przystępując do rozbiórki, trzeba postępować bardzo uważnie i ostroż­nie. Nie należy nigdy rozbierać zaworów amortyzatora.

Comments

comments