Obsługa codzienna OC
Ma za zadanie zapewnienie sprawności pojazdu samochodowego w czasie jego pracy przewozowej. W przypadku wyjazdu samochodu z zajezdni na kilka dni obsługa codzienna powinna być wykonywana w miejscu chwilowej pracy lub postoju. Jeśli samochód w ciągu jednego dnia wyjeżdża z zajezdni kilka razy, obsługę codzienną należy wykonać tylko jeden raz, przed pierwszym wyjazdem lub po ostatnim powrocie. W zakres obsługi codziennej na terenie zajezdni wchodzą:mycie pojazdu i inne czynności porządkowe,przegląd kontrolny,sprawdzenie i wymiana uszkodzonych akcesoriów (żarówki itp.),uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych,czynności zdawczo-odbiorcze przed wyjazdem do pracy,— -czynności zdawczo-odbiorcze po powrocie z pracy.Czynności porządkowe i kontrolne, w zależności od przyjętego w zajezdni podziału pracy, są wykonywane bezpośrednio przez kierowców lub przez innych pracowników stacji obsługi. Wykonanie tych czynności powinno być potwierdzone podpisami wykonujących je pracowników. Ma to istotne znaczenie ze względu na odpowiedzialność za stan techniczny i sprawność pojazdu samochodowego.W zasadzie wykonanie czynności zdawczo-odbiorczych przed wyjazdem i uznanie pojazdu za sprawny technicznie potwierdza kierowca podpisem na karcie drogowej wystawionej na dany dzień. Podpisem tym przyjmuje kierowca na siebie odpowiedzialność za skutki wynikłe z niewykonania lub niedbałego wykonania obsługi codziennej.Po przyjeździe do zajezdni, w wyniku czynności przeglądowo-kontrolnych, pojazd może być uznany za sprawny bez potrzeby kierowania go do stacji obsługi i odesłany wprost na plac pojazdów sprawnych, jak to pokazano na rysunku 4.15.Jeśli jednak pojazd wymaga naprawy lub na ten dzień wyznaczono obsługę techniczną, samochód jest skierowany wprost do stacji obsługi (rys. 4.15).Czynności zdawczo-odbiorcze i przeglądowo-kontrolne powinny być tak ustalone, by po powrocie pojazdu z pracy można było również usunąć wszystkie wykryte niedomagania pojazdu przed następnym planowym wyjazdem do pracy. W czynnościach kontrolno-przeglądowych powinien brać udział kierowca badanego pojazdu, który najlepiej zna zachowanie się pojazdu w pracy.Podkreślić należy, że obowiązek wykonania obsługi codziennej dotyczy również przyczep i naczep samochodowych oraz wszystkich innych pojazdów samobieżnych i specjalnych.