Osłabienie resorów

Objawy. Osłabienie piór resoru ujawnia się zwykle przez nadmierne uginanie się resoru (trwałe odkształcenie) i częste uderzenia zderzaka o oś podczas ruchu obciążonego samochodu po nierównej drodze (tzw. „dobijanie” resoru). Osłabienie resoru powoduje jednostronne przechy­lanie się nadwozia (objaw taki może być również następstwem nierów­nomiernego rozłożenia ładunku), a w niektórych samochodach ocieranie się opony koła o błotnik (widoczne ślady ocierania). Ponadto w razie osłabienia jednego z resorów prowadzenie pojazdu jest utrudnione.Przyczyny. Powodem osłabienia resoru może być:długotrwałe użytkowanie samochodu w trudnych warunkach drogo­wych;przeładowywanie samochodu;nieprawidłowe działanie amortyzatorów;niewłaściwa naprawa resoru, np. przez dorobienie zastępczego pióra resoru we własnym zakresie, bez przeprowadzenia niezbędnej ob­róbki cieplnej (hartowanie i odpuszczanie);nieumiejętne prowadzenie samochodu.Naprawa. Osłabione resory należy wymienić w warsztacie na nowe lub pióra ich wygiąć ponownie (przez młotkowanie) do właściwych kształtów. Osłabione drążki skrętne można wyregulować za pomocą śrub nastawczych, ustalających ich końce, np. w ramie. Osłabioną sprę­żynę śrubową niezależnego zawieszenia należy wymienić na nową, a w braku jej — prowizorycznie naprawić zawieszenie przez podłożenie pod sprężynę podkładki.

Comments

comments