Samoczynne rozłączanie się przekładni

Objawy. Podczas ruchu samochodu włączony przez kierowcę bieg samoczynnie „wyskakuje”, czyli następuje rozłączenie się przekładni, wskutek czego skrzynka biegów przestaje przekazywać napęd.Przyczyny. Powodem samoczynnego rozłączania się przekładni skrzynki biegów może być zgięcie (zwichrowanie) widełek przesuw­nych. Widełki mogą ulec zgięciu podczas utrudnionego włączania (przełączania) biegów, np. w razie skrzywienia wałka pośredniego skrzynki biegów itp.Biegi mogą samoczynnie rozłączać się również wskutek uszkodzenia zatrzasku wodzika, uszkodzenia lub nadmiernego zużycia kół zębatych (skośne zużycie kłów włączających lub kół zębatych), a także pierścieni synchronizatorów (osłabione działanie sprężyn), połączeń wielowypustowych albo nadmiernych luzów w połączeniach przegubowych cię­gieł. Ponadto rozłączenie przekładni może nastąpić również z powodu niewłaściwego jej włączenia.Naprawa. Zgięte lub uszkodzone widełki przesuwne i inne zużyte elementy sterowania należy wymienić na nowe (naprawa widełek przez prostowanie jest dość ryzykowna ze względu na możliwość pęknięcia lub obłamania podczas pracy). W samochodach ze sterowaniem odległo­ściowym należy sprawdzić połączenia cięgieł i ewentualnie usunąć niedomagania przez regulację ich długości.Wskazania. Jeżeli pokrywa skrzynki biegów była z jakichkolwiek powodów zdejmowana, podczas ponownego jej zakładania trzeba sprawdzić stan widełek, zwracając uwagę, aby widełki wchodziły pra­widłowo we wgłębienia w przesuwkach. Należy unikać włączania biegu „na siłę”, ponieważ powoduje to uszkodzenia skrzynki biegów.

Comments

comments