Urwanie się półosi

Objawy. Urwanie się półosi lub ścięcie klina na stożku półosi unie­możliwia dalszą jazdę. Uszkodzenie takie sygnalizuje niekiedy głośny trzask (albo szarpnięcie) w moście napędowym, przy czym wał napę­dowy obraca się nadal, lecz most napędowy przestaje przekazywać na­pęd na koła jezdne (wskutek oddziaływania mechanizmu różnicowego druga półoś przestaje napędzać swe koło).Przyczyny. Powodem urwania się półosi może być zbyt gwałtowne szarpnięcie samochodu podczas ruszania z miejsca, np. w razie:gwałtownego włączenia sprzęgła podczas ruszania z miejsca samo­chodem (szczególnie całkowicie załadowanym);gwałtownego włączenia sprzęgła w celu wyciągnięcia ugrzęźniętego pojazdu;gwałtownego szarpnięcia pojazdem holowanym w celu uruchomie­nia jego silnika, jeżeli włączony jest pierwszy bieg zamiast bez­pośredniego;zbyt późnego włączenia sprzęgła po zmianie biegu na wzniesieniu (dopiero w chwili, kiedy pojazd już zaczyna staczać się do tyłu);przeciążenia samochodu, zwłaszcza gdy ma on półosie całkowicie obciążone.Klin na stożku półosi może ulec ścięciu wskutek nieprawidłowego do­pasowania stożków przylegania półosi i piasty lub w wyniku zluzowa­nia się nakrętki dociskowej półosi.Naprawa. Aby usunąć skutki ścięcia klina półosi, samochód należy przekazać (zaholować) do warsztatu naprawczego.Naprawa polega na wymianie półosi lub dopasowaniu nowego klina (jeśli nie nastąpiły inne uszkodzenia, np. zniszczenie stożka piasty).

Comments

comments