Uszkodzenia gładzi cylindrów

Objawy. Jako typowe objawy świadczące o uszkodzeniu (np. pory­sowaniu) gładzi cylindrów wymienić można:— spadek mocy silnika (osprzęt i układy pomocnicze są sprawne);wskutek przedmuchu spalin do skrzyni korbowej z wywietrznika (wlewu oleju) wydobywają się spaliny;syczenie w skrzyni korbowej (dobrze słyszalne podczas powolnego obracania wału korbowego za pomocą korby rozruchowej);ciśnienie sprężania w jednym lub kilku cylindrach jest zbyt niskie w stosunku do przepisowego.Przyczyny. Uszkodzenie gładzi cylindrów może być spowodowane:pęknięciem pierścienia tłokowego,przesunięciem się sworznia tłokowego wskutek uszkodzenia zabez­pieczenia,— pęknięciem tłoka lub urwaniem się korbowodu. Naprawa. Kadłub o uszkodzonej gładzi w jednym lub więcej cylin­drach można naprawić przez wymianę tulei lub przez napawanie, roz­toczenie i szlifowanie albo też przez tulejowanie uszkodzonych cylin­drów i następnie obróbkę.Wskutek znacznych trudności wyłaniających się podczas napawania ubytku materiału gładzi cylindrów za pomocą płomienia acetylenowego, stosuje się w takich przypadkach najczęściej napawanie elektryczne przy użyciu specjalnych elektrod.Zapełnianie wgłębień i rys na gładzi cylindra cyną, mającą niską stosunkowo temperaturę topliwości, jest niecelowe. Taki sposób napra­wy w razie wytopienia się cyny (np. w razie przegrzania się silnika) może wywołać szkodliwe następstwa, np. zatarcie tłoka. Wskazania. Podczas składania silnika należy zwracać uwagę na odpowiednie zabezpieczenie sworzni tłokowych.

Comments

comments