Uszkodzenie miski olejowej silnika

Uszkodzenia miski olejowej ograniczają się na ogół do pogięcia jej lub nieszczelności połączeń (jeżeli składa się ona z części), albo uszkodzenia obsady korka spustowego.Objawy. Uszkodzenia miski olejowej, pomijając widoczne, sygnali­zują nieszczelności na połączeniach misek dzielonych oraz wskutek pęk­nięć lub wgnieceń, albo nieszczelności przy obsadzie korka spustowego. W wyniku nieszczelności spadające krople oleju tworzą na nawierzchni jezdni ciemne plamy, widoczne pod stojącym samochodem. Jednocze­śnie wzrasta pozornie zużycie oleju silnikowego. Ponadto w niektó­rych silnikach wskutek wgniecenia miski olejowej korbowody mogą uderzać o wanienki rozbryzgowe (stuki).Przyczyny. Powodem nieszczelności może być zluzowanie połączeń śrubowych miski dzielonej, albo uszkodzenie uszczelki, lub naderwa­nie obsady korka spustowego (np. wskutek próby odkręcenia korka za pomocą przecinaka i młotka, zaczepienia o jakąś przeszkodę podczas jazdy po bezdrożach itp.). Wgniecenie miski olejowej może nastąpić podczas przejeżdżania przez tory, nierówności terenowe, a nawet zaspy śnieżne lub wydmy piasku.Naprawa. Wgniecenie miski olejowej należy usunąć przez wyprosto­wanie jej w warsztacie. Naderwaną obsadę korka spustowego oraz pęknięcia (powstać mogą dalsze podczas prostowania wgnieceń) trzeba pospawać.Wskazania. Jeśli podczas jazdy miska olejowa uderzyła o ziemię (nawet o miękki grunt, piasek lub śnieg), bezwzględnie należy samo­chód zatrzymać i sprawdzić, czy wskutek uszkodzenia nie wycieka olej, ponieważ brak, a nawet niedomiar oleju w układzie smarowania może stać się przyczyną wytopienia panewek i zniszczenia silnika.

Comments

comments