Wybicie się rowków pierścieni w tłoku

Charakterystyczne, z uwagi na posuwisto-zwrotne ruchy tłoka, znacz­ne prędkości i przyspieszenia sprawiają, że podczas pracy silnika pier­ścienie tłokowe nieustannie uderzają dość silnie w ścianki rowków, co powoduje wybijanie się zarówno pierścieni, jak i rowków.Wskutek wspomnianych uderzeń wzrastają luzy pierścieni tłokowych w rowkach tłoków. Wybijanie się pierścieni i rowków powoduje coraz silniejsze przedmuchy spalin do skrzyni korbowej, wzrost zużycia oleju i spadek mocy silnika.Objawy i przyczyny. Powody wywołujące przyspieszone wy­bijanie rowków pierścieni, jak również i objawy towarzyszące temu zużyciu są takie same, jak w przypadku wzmożonego zużycia pierścieni uszczelniających.Naprawa. Tłoki z wybitymi pierścieniami i rowkami pierścieni trze­ba z reguły wymienić wraz z pierścieniami na nowe. Wiąże się to naj­częściej z koniecznością roztaczania lub szlifowania cylindrów.Tłok z wybitymi rowkami pierścieni jest już zwykle zużyty i należy go wybrakować. Naprawa tłoka przez roztaczanie rowków na nadwy-miarowe pierścienie tłokowe jest nieopłacalna, a z uwagi na brak ory­ginalnych pierścieni o zwiększonej wysokości nie daje zadowalającego rezultatu, ponieważ dorabiane we własnym zakresie pierścienie tłoko­we nie spełniają swych zadań i nie powinny być w ogóle stosowane. Zakłady produkcyjne wytwarzają bowiem tylko pierścienie o nadwymiarowych średnicach.

Comments

comments