Zwarcie ruchomego styku

Objawy. Silnik pracuje nieregularnie (wypadanie zapłonów) i nie­kiedy nieoczekiwanie się zatrzymuje. Ponadto często rozruch silnika nastręcza trudności lub silnika w ogóle nie można uruchomić. Po sprawdzeniu rozdzielacza niekiedy silnik daje się uruchomić, po czym znów występują wspomniane niedomagania. Po włączeniu zapłonu, mi­mo rozwarcia styków przerywacza, amperomierz wykazuje wyładowy­wanie akumulatora.Przyczyny. Tulejka izolacyjna w ściance obudowy rozdzielacza z zaciskiem niskiego napięcia jest pęknięta wskutek zbyt silnego doci­śniecią nakrętki zacisku. Przez szczelinę prąd niskiego napięcia spływa na masę, wskutek czego nie dopływa do przerywacza i cewki (brak iskry na świecy). Jeżeli upływ prądu następuje tylko podczas wstrzą­sów, w cylindrach silnika wypadają poszczególne zapłony.Naprawa. Jeżeli zwarcie ruchomego styku przerywacza z masą na­stąpi podczas jazdy, kierowca może prowizorycznie zaizolować zacisk taśmą izolacyjną lub w razie jej braku — papierem. Po powrocie do garażu lub w najbliższym warsztacie należy niezwłocznie wymienić uszkodzoną tulejkę na nową.Wskazania. Podczas zaciskania przewodu niskiego napięcia na zacisku rozdzielacza należy zwracać uwagę, aby przez zbyt silne doci­śnięcie nakrętki nie spowodować pęknięcia tulejki.

Comments

comments